Zadzwoń do nas: +(48) 883 550 904

OD POMYSŁU DO REALIZACJI – CZYLI JAK PRZEBIEGA REALIZACJA PUBLIKACJI DRUKOWANEJ

W końcu dostałeś upragnione zlecenie i teraz czas na jego realizację. Aby wszystko przebiegło pomyślnie zapoznaj się z listą zadań, które należy wykonać we właściwej kolejności, dzięki czemu Twoja paca będzie przebiegać w sposób kontrolowany.

Planowanie

Planowanie to jeden z najważniejszych etapów tworzenia publikacji, więc warto poświęcić mu trochę czasu. Musisz stworzyć harmonogram prac. Im mniej czasu masz na realizację zlecenia tym bardziej uważnie musisz go przygotować i przestrzegać. Uwzględnij w nim czas potrzebny na wszelkie prace projektowe, przygotowanie publikacji na potrzeby druku, korekty, druk i prace introligatorskie, spotkania z klientem, podczas których zostaną przedstawione propozycje i projekty, podejmowanie decyzji itd. Dodaj do tego czas który wykorzystasz, gdy coś pójdzie nie tak. Lepiej skończyć zlecenie przed wyznaczonym terminem niż spóźnić się z jego realizacją, gdyż może to pociągnąć za sobą katastrofalne skutki, począwszy od niezadowolenia klienta, a skończywszy na wypłacie odszkodowania.

Zapoznanie się z wytycznymi drukarni

Poproś drukarnię, w której będzie drukowania publikacja o wytyczne dotyczące przygotowania publikacji na potrzeby druku. Zazwyczaj otrzymasz dokument szczegółowo opisujący możliwości drukarni, informacje techniczne dotyczące przygotowania plików i przekazania ich do drukarni oraz profil ICC który pozwoli grafikom na kontrolę kolorystyki.

Zebranie materiałów do publikacji

Na tym etapie zgromadź wszelkie materiały, które przydadzą Ci się do stworzenia publikacji. Skompletuj teksty, ilustracje, zdjęcia.

Spotkanie kreatywne

Spotkanie kilku osób z głowami pełnymi pomysłów pozwoli Ci na szybie znalezienie właściwej formy graficznej.

Przedstawienie pomysłów klientowi

Czasem przed przystąpieniem do konkretnych prac graficznych warto przedyskutować powstałe pomysły z klientem. Może to uchronić Cię przed zmarnowaniem czasu w przypadku, gdy pomysły okażą się nietrafione.

Stworzenie makiety poglądowej

Zapewne już wiesz jaką objętość będzie mieć Twoja publikacja. Stwórz ogólny zarys publikacji, zastanów się jak wypełnisz każdą stronę.

Projektowanie graficzne

Wybrane pomysły stworzone podczas spotkania kreatywnego zostają przelane na ekran komputera. Grafik tworzy najbardziej charakterystyczne elementy naszej publikacji, oddające styl projektu. Jego praca polega na ogólnym przedstawieniu zamysłu, a nie stworzeniu całej publikacji, więc zostają wykonane tylko najbardziej charakterystyczne strony.

Zlecenie sesji fotograficznej, wykonania ilustracji, napisania tekstów

Po akceptacji projektu graficznego przez klienta pora na uzupełnienie brakujących elementów naszej publikacji. Zlecamy napisanie dodatkowych tekstów, haseł reklamowych, wykonanie zdjęć czy rysunków. Na tym etapie mamy już projekt, więc doskonale orientujemy się jaką długość mają mieć teksty, czy jaka powinna być fotografia by wpasowała się idealnie w nasz projekt.

Skład publikacji

Kiedy Twój projekt jest już gotowy, masz wszystkie zdjęcia, rysunki i teksty oraz otrzymałeś akceptację klienta, pora na skład publikacji. Operator DTP tworzy szablony stron, na podstawie projektów otrzymanych od grafika kreatywnego oraz „dorabia” brakujące strony, takie jak np. spis treści, formularze, nietypowe strony itd. Tak przygotowane strony ponownie oczekują na akceptację, a po jej uzyskaniu dtpowiec wlewa teksty, zdjęcia oraz ilustrację i publikacja przybiera formę zbliżoną do ostatecznej.

I Korekta merytoryczna

Na tym etapie masz czas na sprawdzenie czy wszystkie elementy publikacji są prawidłowe. Korektor dokonuje korekty merytorycznej, sprawdza teksty pod względem stylistycznym, ortograficznym, wyłapuje tzw. literówki, sprawdza czy zdjęcia i ilustracje umieszczone są w prawidłowych miejscach względem tekstu itd.

Korekta techniczna

Podczas tej korekty zajmujemy się, jak sama nazwa wskazuje, częścią techniczną publikacji, sprawdzamy czy wszystkie elementy zostały prawidłowo wykonane przez operatora DTP np. czy wszystkie zdjęcia mają właściwą rozdzielczość, czy mamy spady, czy praca separuje się prawidłowo.

Przygotowanie publikacji na potrzeby druku

W tym momencie Twoja złożona publikacja nabiera takiej formy, by to co widzisz na monitorze prawidłowo zostało wydrukowane. Często osoby nie wtajemniczone w tajniki pre-press, nie posiadające specjalistycznego oprogramowania, spoglądając na monitor nie widzą żadnej różnicy, w pliku przed i po tych zabiegach, lecz podczas druku w drukarni ma to ogromne znaczenie.

II Korekta merytoryczna

Podczas tej korekty sprawdzamy czy nic nam się nie „zepsuło” podczas przygotowywania publikacji na potrzeby druku.

Wykonanie makiety

Wydrukowana, zszyta lub sklejona makieta naszej publikacji umożliwia sprawdzenie czy wszystko jest tak, jak wyobrażaliśmy sobie na początku.

Przekazanie plików produkcyjnych do drukarni

Gotowe pliki, zaakceptowane przez klienta przekazujemy drukarni. Najczęściej przesyłamy na podany przez nią serwer. Więcej informacji jak to zrobić zapewne znajdziesz w specyfikacji technicznej drukarni. Wraz z plikami przekazujemy makietę, by w drukarni wiedziano jaką formę powinna przybrać nasza publikacja w końcowym etapie. To pozwoli na dodatkową kontrolę czy wszystko zostało wykonane tak jak byśmy sobie tego życzyli.

Kontrola impozycji

Impozycja to w uproszczeniu układanie naszych stron publikacji po kilka lub kilkanaście na jednym większym arkuszu. Z drukarni otrzymasz pliki lub wydruki na podstawie których możesz sprawdzić czy strony rozmieszczone są w odpowiedniej kolejności.

Kontrola kolorystyczna w drukarni

Drukarnia wykonuje wydruki próbne czyli tzw. proof-y. Na ich podstawie możemy ocenić czy kolorystyka naszej publikacji jest właściwa. Jeżeli wszystko zgadza się z naszymi oczekiwaniami, proofy zostają podpisane przez osobę je kontrolującą i wracają do drukarni, gdzie pomogą drukarzowi w prawidłowym ustawieniu maszyny drukującej.

Wizyta w drukarni

Przy bardzo wymagających, trudnych w druku publikacjach wizyta w drukarni jest nam pomocna. Teoretycznie Twoja obecność nie jest konieczna jednak, teoria teorią, a życie życiem. Odwiedzenie drukarni umożliwi Ci zobaczenie ostatecznego wydruku. Tutaj możesz zwrócić się do drukarza z prośbą o dodatkowe korekty kolorystyczne.

Odbiór i kontrola gotowego produktu

Po zakończeniu wszelkich prac introligatorskich nasza publikacja wędruje do introligatorni i tam przybiera ostateczną formę. Następnie zostaje zapakowana i przygotowana do transportu. Przed wysłaniem do klienta przejrzyj kilka egzemplarzy i sprawdź czy wszystko jest tak, jak powinno być.

I tak ogólnie przebiega proces realizacji publikacji. Oczywiście w zależności od konkretnego przypadku może to wyglądać trochę inaczej, jednak w czasie jego trwania zawsze powinieneś pamiętać o tym, że im więcej zaplanujesz tym szybciej i sprawniej skończysz swoje zlecenie.

PIXEL OCEAN – Piotr Kuczek
Tags:

Author: pixelocean

Leave a Comment